Wednesday 30 November 2011

Implikasi & Kesan Amalan Syirik



Perbuatan mensyirikkan Allah s.w.t. dengan sesuatu sangat dilarang oleh Islam. Oleh sebab itu, setiap individu muslim hendaklah menjauhi diri daripada perbuatan tersebut supaya selamat di dunia dan di akhirat.




Syirik mendatangkan pelbagai kesan buruk kepada individu dan masyarakat, sebagaimana berikut :


A. Terhadap Individu :




1. Membatalkan iman;
2. Hilang keyakinan terhadap kekuasaan Allah s.w.t.;
3. Dibenci oleh umat Islam yang lain;
4. Dimurkai Allah s.w.t.;
5. Menafikan kekuasaan Allah s.w.t.

B. Terhadap Masyarakat :

1. Akidah masyarakat akan menjadi rosak;
2. Maruah masyarakat Islam akan dipandang rendah dan tercemar;
3. Menimbulkan permusuhan dalam masyarakat;
4. Masyarakat Islam akan menjadi lemah.

Kesimpulan :
   


Wahai saudara seIslamku sekalian. Saya amat berasa sedih kerana masih terdapat segelintir di dalam masyarakat Islam kita yang sanggup melakukan perkara-perkara seperti ini.
   Sebenarnya para ustaz dan ustazah telah menerang serta memperjelaskannya secara terperinci di setiap sekolah di seluruh Malaysia dalam sistem pendidikan negara kita. Namun, perbuatan ini tetap juga berlaku. Dimanakah kesilapannya ? Adakah mereka ini suatu ketika dahulu di zaman pelajar sekolah adalah pelajar-pelajar yang ibarat menerima ilmu "masuk telinga  kanan, keluar telinga kiri ?
     Perbuatan syirik adalah dosa besar yang boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada Islam dan boleh jatuh kafir. Amalan syirik merupakan amalan orang kafir yang sentiasa mensyirikkan Allah s.w.t. dengan sesuatu.
   Oleh itu, bersegeralah bertaubat nasuhah tanpa mengulangi perbuatan tersebut. Mudah-mudahan Allah s.w.t. menerima taubat kita. Amin..
   Harapan saya ialah agar umat Islam kembali kepada ajaran Islam yang sebenar dan hendaklah bertakwa (takut) kepada Allah s.w.t. Apatah lagi, jika kita sebagai ahli politik. Ini penting kerana disebabkan perbuatan kita tersebut (mensyirikkan Allah s.w.t.), maka ianya juga boleh menyebabkan pengikut kita menjadi sesat lagi menyesatkan.

5 comments:

Siti Sarbanon said...
This comment has been removed by the author.
Siti Sarbanon said...

Tahniah.Baru cikgu dapat maklumat bahwa syirik tu ada banyak jenis rupanya. Syirik isghar tu cikgu dapati ramai orang melakukannya tanpa sedar terutama dalam budaya Melayu. Cara menghindarinya cikgu fikir segala perbuatan yang kita lakukan hendaklah kerana Allah ,ikhlas,niat kena betul. Diharapkan masyarakat kita dapat menghindari perbuatan yang termasuk dalam syirik isghar dan syirik yang melibatkan menyengutukan Allah. Tahniah sekali kagi kerana dapat menyebarluaskan ilmu kepada cikgu. Assalaamualaikum. Semuga Nurhanizah menjadi umat yang cemerlang di dunia dan diakhirat.

Eyza Haniza said...

Terima kasih cikgu. Insya'Allah selepas ini saya akan menambahkan lagi ilmu pengetahuan. Wa'alaikumsalam. Terima kasih sekali lagi cikgu atas sokongan cikgu pada blog saya.

Eyza Haniza said...

hindarila!!

tasha said...

terima kasih sangat membantu

Post a Comment